Niemiecka spółka państwowa Autobahn GmbH ogłosiła rozpoczęcie prac przygotowawczych do wprowadzenia autonomicznych ciężarówek na wybrane odcinki autostrad. To pierwszy tak znaczący krok w kierunku integracji pojazdów autonomicznych z krajową infrastrukturą drogową.
Spółka Autobahn GmbH odpowiada za planowanie, budowę, eksploatację, konserwację, finansowanie, zarządzanie ruchem drogowym i zarządzanie majątkiem na autostradach federalnych. Jednym z projektów badawczych spółki jest ATLAS-L4, który zajmuje się umożliwieniem regularnej eksploatacji autonomicznych ciężarówek na drogach publicznych w kraju.
Pilotażowy program w Niemczech
W ramach projektu pilotażowego w rejonie Penzing w Bawarii rozpoczęto adaptację infrastruktury pod kątem potrzeb zaawansowanych systemów automatycznego prowadzenia. Modyfikacje obejmują m.in. dostosowanie oznakowania poziomego, rozbudowę infrastruktury cyfrowej oraz montaż urządzeń do komunikacji pojazd-infrastruktur.
– Dzięki projektowi ATLAS-L4 firma Autobahn GmbH i jej partnerzy wykonali znaczący krok bliżej celu, jakim jest umożliwienie eksploatacji pojazdów autonomicznych na autostradach. Ułatwiamy zatwierdzanie autonomicznej jazdy poprzez procesy cyfrowe. Ponadto optymalizujemy sieciowanie infrastruktury i pojazdów poprzez C-ITS, wnosząc w ten sposób znaczący wkład w bezpieczeństwo autonomicznych ciężarówek na autostradach – podkreśla prof. Gerd Riegelhuth, kierownik ds. zarządzania ruchem w Autobahn GmbH.
Współpraca z przemysłem motoryzacyjnym i firmami technologicznymi ma na celu stworzenie spójnego systemu wspierającego ruch pojazdów bezzałogowych w realnych warunkach drogowych.
Ciężarówki bez człowieka?
Autonomiczne ciężarówki, które mają zostać przetestowane w ramach tego programu, należą do pojazdów poziomu 4 według klasyfikacji SAE – oznacza to, że mogą samodzielnie poruszać się w określonych warunkach bez interwencji człowieka.
Projekt ma nie tylko aspekt technologiczny, ale i strategiczny. Jak przekonuje niemiecka spółka, w obliczu narastającego deficytu kierowców zawodowych oraz potrzeby zmniejszenia emisji CO2, wprowadzenie autonomicznego transportu ciężkiego może w dłuższej perspektywie przynieść korzyści zarówno dla gospodarki, jak i środowiska.
Aby zatwierdzić określony obszar ruchu na autostradach, na którym mogą być używane pojazdy autonomiczne czwartego poziomu, Autobahn GmbH opracował innowacyjny cyfrowy system zarządzania o nazwie BEA (Betriebsbereichs- und Ereignismanagement auf Autobahnen). System umożliwia zarządzanie zatwierdzonymi obszarami operacyjnymi i reagowanie na bieżące zdarzenia, np. na place budowy. Koncepcja zakłada, że w przypadku wystąpienia takich dynamicznych zdarzeń możliwe będzie wprowadzenie ograniczeń w ruchu drogowym, tak aby jazda autonomiczna była tymczasowo zabroniona na niektórych odcinkach trasy. System jest w fazie testów operacyjnych.
Pierwsze testy na wyznaczonych odcinkach autostrad mają natomiast rozpocząć się w drugiej połowie 2025 roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.