Partnerzy serwisu:
Inżynieria i innowacje

Niemcy wprowadzają autonomiczne ciężarówki

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
09-05-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Autobahn GmbH

Podziel się ze znajomymi:

INŻYNIERIA I INNOWACJE
Niemcy wprowadzają autonomiczne ciężarówki
fot. Autobahn GmbH
Niemiecka spółka państwowa Autobahn GmbH ogłosiła rozpoczęcie prac przygotowawczych do wprowadzenia autonomicznych ciężarówek na wybrane odcinki autostrad. To pierwszy tak znaczący krok w kierunku integracji pojazdów autonomicznych z krajową infrastrukturą drogową.

Spółka Autobahn GmbH odpowiada za planowanie, budowę, eksploatację, konserwację, finansowanie, zarządzanie ruchem drogowym i zarządzanie majątkiem na autostradach federalnych. Jednym z projektów badawczych spółki jest ATLAS-L4, który zajmuje się umożliwieniem regularnej eksploatacji autonomicznych ciężarówek na drogach publicznych w kraju.

Pilotażowy program w Niemczech

W ramach projektu pilotażowego w rejonie Penzing w Bawarii rozpoczęto adaptację infrastruktury pod kątem potrzeb zaawansowanych systemów automatycznego prowadzenia. Modyfikacje obejmują m.in. dostosowanie oznakowania poziomego, rozbudowę infrastruktury cyfrowej oraz montaż urządzeń do komunikacji pojazd-infrastruktur.

– Dzięki projektowi ATLAS-L4 firma Autobahn GmbH i jej partnerzy wykonali znaczący krok bliżej celu, jakim jest umożliwienie eksploatacji pojazdów autonomicznych na autostradach. Ułatwiamy zatwierdzanie autonomicznej jazdy poprzez procesy cyfrowe. Ponadto optymalizujemy sieciowanie infrastruktury i pojazdów poprzez C-ITS, wnosząc w ten sposób znaczący wkład w bezpieczeństwo autonomicznych ciężarówek na autostradach – podkreśla prof. Gerd Riegelhuth, kierownik ds. zarządzania ruchem w Autobahn GmbH.

Współpraca z przemysłem motoryzacyjnym i firmami technologicznymi ma na celu stworzenie spójnego systemu wspierającego ruch pojazdów bezzałogowych w realnych warunkach drogowych.

Ciężarówki bez człowieka?

Autonomiczne ciężarówki, które mają zostać przetestowane w ramach tego programu, należą do pojazdów poziomu 4 według klasyfikacji SAE – oznacza to, że mogą samodzielnie poruszać się w określonych warunkach bez interwencji człowieka.

Projekt ma nie tylko aspekt technologiczny, ale i strategiczny. Jak przekonuje niemiecka spółka, w obliczu narastającego deficytu kierowców zawodowych oraz potrzeby zmniejszenia emisji CO2, wprowadzenie autonomicznego transportu ciężkiego może w dłuższej perspektywie przynieść korzyści zarówno dla gospodarki, jak i środowiska.

Aby zatwierdzić określony obszar ruchu na autostradach, na którym mogą być używane pojazdy autonomiczne czwartego poziomu, Autobahn GmbH opracował innowacyjny cyfrowy system zarządzania o nazwie BEA (Betriebsbereichs- und Ereignismanagement auf Autobahnen). System umożliwia zarządzanie zatwierdzonymi obszarami operacyjnymi i reagowanie na bieżące zdarzenia, np. na place budowy. Koncepcja zakłada, że w przypadku wystąpienia takich dynamicznych zdarzeń możliwe będzie wprowadzenie ograniczeń w ruchu drogowym, tak aby jazda autonomiczna była tymczasowo zabroniona na niektórych odcinkach trasy. System jest w fazie testów operacyjnych.

Pierwsze testy na wyznaczonych odcinkach autostrad mają natomiast rozpocząć się w drugiej połowie 2025 roku.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Niemcy testują sterowanie ruchem drogowym przez AI

Miasto

Niemcy testują sterowanie ruchem drogowym przez AI

Damian Kelman 21 kwietnia 2025

Niemcy burzą mosty w Berlinie. Kolej wstrzymana

Drogi i autostrady

Niemcy burzą mosty w Berlinie. Kolej wstrzymana

Damian Kelman 03 kwietnia 2025

Niemcy odchodzą od samochodów?

Miasto

Niemcy odchodzą od samochodów?

Damian Kelman 31 marca 2025

Tesla przedstawia: „Cybertaksówka” bez kierownicy

Biznes i przemysł

Tesla przedstawia: „Cybertaksówka” bez kierownicy

Roman Czubiński 12 października 2024

Ministerstwo Infrastruktury chce ułatwić testy pojazdów autonomicznych

Inżynieria i innowacje

Paryż otworzył trzecią w pełni automatyczną linię metra

Inżynieria i innowacje

Zobacz również:

Niemcy testują sterowanie ruchem drogowym przez AI

Miasto

Niemcy testują sterowanie ruchem drogowym przez AI

Damian Kelman 21 kwietnia 2025

Niemcy burzą mosty w Berlinie. Kolej wstrzymana

Drogi i autostrady

Niemcy burzą mosty w Berlinie. Kolej wstrzymana

Damian Kelman 03 kwietnia 2025

Niemcy odchodzą od samochodów?

Miasto

Niemcy odchodzą od samochodów?

Damian Kelman 31 marca 2025

Tesla przedstawia: „Cybertaksówka” bez kierownicy

Biznes i przemysł

Tesla przedstawia: „Cybertaksówka” bez kierownicy

Roman Czubiński 12 października 2024

Ministerstwo Infrastruktury chce ułatwić testy pojazdów autonomicznych

Inżynieria i innowacje

Paryż otworzył trzecią w pełni automatyczną linię metra

Inżynieria i innowacje

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5